Marukome
Marukome – kort firmapresentasjon
Marukome Co., Ltd. ble grunnlagt i 1854 i Nagano og er i dag Japans ledende misoprodusent, med rundt 13 % av landets totale misovolum. Selskapet produserer et bredt sortiment – fra klassisk ris- og soya-miso til instant misosuppe, koji-baserte drikker som Koji Amazake og nye plantebaserte produkter som «Soy Meat». Eksporten går til store deler av verden, blant annet via datterselskapet Marukome USA i Irvine, California.
Marukome kombinerer mer enn 170 års fermenteringsekspertise med moderne kvalitetsstandarder. På hovedanlegget i Nagano – og i utenlandske fabrikker – overvåkes produksjonen gjennom selskapets eget Marukome Quality-program for matsikkerhet og sporbarhet. I tillegg investerer de tungt i FoU for å utvikle sunnere, sukker- og saltreduserte produkter tilpasset globale forbrukertrender.
Fun fact: Maskoten «Marukome-kun» – den lille, skallet gutten på logoen – dukket opp allerede i 1950-årene. Figuren er så populær at Marukome har arrangert konkurranser der barn kan bli «den ekte Marukome-boy», og nylig gjorde maskoten til og med «DJ-debut» i samarbeid med et japansk rockeband!